سوالات متداول حسابداری

سوالات متداول حسابداری

استخدام یک حسابدار بهتر است یا عقد قرارداد با یک موسسه حسابداری؟
با توجه به گستردگی و حجم بالای اطلاعات مالی و قوانین مالیاتی کادر مالی می بایست متشکل از افرادی با مسئولیت و متعهد و متخصص باشد.
به دلیل حساسیت و اهمیت بالای این امور شرایطی پیش می آید که کادر مالی یک شرکت نیاز به مشاوره های تخصصی در خصوص مالیات، بیمه، نرم افزارهای مالی، حسابرسی و … داشته باشند که معمولا مجموعه های ارائه دهنده خدمات حسابداری، به دلیل ارتباطات قوی و موثر خود با جامعه حسابداری، حسابرسی و مالیاتی بهتر می توانند پاسخگوی نیازهای شرکت ها و بنگاه های اقتصادی باشند.

 

آیا برون سپاری واحد حسابداری تصمیم درستی است؟
برون سپاری خدمات یکی از شیوه های نوین مدیریت در شرکت ها است. شرکت ها به دلیل تعهدکاری، مسئولیت پذیری، کاهش هزینه های پرسنلی، نفع اقتصادی ناشی از عدم تغییر پرسنل واحد مالی و افزایش بهره وری نیروی انسانی، افزایش سطح کیفیت و کمیت گزارش مالی تمایل به عقد قرارداد با یک شرکت و گروه مالی معتبر برای رسیدن به اهداف سازمانی و پیشرفت و رشد مجموعه دارند.

 

لزوم تشکیل پرونده مالیاتی شرکت ها چیست؟
به موجب قوانین هر شرکت تا ۲ ماه بعد از تاسیس مکلف به تشکیل پرونده مالیاتی و ابطال حق تمبر مالیات سرمایه می باشد. چنانچه شرکت برای تشکیل پرونده مالیاتی در زمان مقرر اقدام نکند به موجب قانون مالیاتهای مستقیم مرتکب جرم شده است.

 

اطلاعات مالی و حسابداری مورد نیاز مدیران چه مواردی می باشد؟
صاحبان بنگاه های اقتصادی به خصوص مدیران شرکتهای تازه تاسیس جهت جلوگیری از زیان و جرائم مالیاتی باید دارای حداقل اطلاعات در زمینه مالی، مالیاتی و حسابداری داشته باشند. به منظور آگاهی بیشتر این افراد باید نکات زیر را در نظر داشته باشند:
۱- نحوه و زمان تشکیل پرونده های مالیاتی شرکت
۲- تحوه و زمان پلمپ دفاتر روزنامه و کل
۳- نحوه نگهداری دفاترحسابداری
۴- نحوه ارائه گزارشات معاملات فصلی و اظهارنامه ارزش افزوده
۵- نحوه تهیه و تسلیم اظهارنامه مالیاتی سالانه
۶- نحوه دریافت مفاصا حساب مالیاتی و بیمه ای

 

چرا از نرم افزارهای معتبرحسابداری به جای دفاتر قانونی استفاده نمی شود؟
با توجه به اینکه در آئین نامه تحریر دفاتر محلی برای استفاده از نرم افزارهای حسابداری پیش بینی نشده است و اداره کل باید در قانون تحریر دفاتر مدنظر قرار گرفته و اصلاح گردد . طی بخشنامه (۱۱۸/۹۴/۲۰۰-۹/۱۲/۹۴)باتوجه به آیین نامه جدید پس از اصلاحیه در قسمت اخیر بند ۱-۳ ماده ۶ اشاره ای به پیش بینی حذف دفاتر دستی شده است . نرم افزارهای حسابداری مورد قبول آئین نامه تحریر و نگهداری دفاتر است ، لیکن بایستی اطلاعات از دفاتر به نرم افزار منتقل گردد و ثبت خلاصه در دفاتر انجام شود .

 

در موارد اختلاف استاندارد های حسابداری و حسابرسی با قانون مالیاتهای مستقیم و چگونگی برخورد سازمان امور مالیاتی با آنها چگونه است؟
در صورت بروز اختلاف مقررات قانون مالیاتهای مستقیم حاکم خواهد بود.

 

عملیات حسابرسی چقدر طول می کشد؟
زمان انجام امور حسابرسی با توجه به حجم اسناد حسابداری، تعداد حساب ها، تعداد طرف حسابها و به طور کلی حجم فعالیت تعیین می گردد.

 

حسابرسی بیمه چیست؟
رسیدگی دفاتر و اسناد مالی کارگاه ها در جهت بررسی حسابهای هزینه ای و اطمینان از پرداخت حق بیمه هزینه های صورت پذیرفته توسط کارگاه است و هر مورد مشکوکی که از دفاتر و اسناد شما بتوانند استخراج کنند مشمول بیمه با تعرفه مربوط به اضافه جریمه خواهد بود که بعضا درصورت عدم آگاهی فرد ارقام بسیار سنگینی از کارفرما مطالبه خواهد شد.
متاسفانه درصورت عدم پیشگیری متخصصانه و صدور برگه اعلام بدهی دفاع بسیار سخت تر خواهد بود.

 

سهامداران شرکت سهامی خاص می توانند زیر سن قانونی ۱۸ سال باشند؟
بله ، چنانچه عضو هیات مدیره شرکت نباشند و فقط سهامدار باشند مانعی وجود ندارد .

 

آیا نوع شرکت سهامی خاص در مالیات شرکت تاثیر دارد؟
خیر- میزان مالیات بر اساس نوع شرکت تعیین نمی شود .آنچه که در مالیات شرکت موثر است عملکرد مالی شرکت ها به طور سالیانه و سود خالص آن ها پس از بررسی دفاتر شرکت است.

کارمند رسمی دولت می تواند از سهامداران یا عضو هیات مدیره باشد؟
کارمند رسمی دولت تنها در صورتی می تواند سهامدار باشد که ۲۰ درصد از سهام شرکت را در اختیار داشته باشد و بدون داشتن حق امضا تنها می تواند عضو هیات مدیره باشد.

 

مالیات علی الراس چگونه محاسبه می شود؟
مالیات علی الراس مالیاتی است که مبنای محاسبه آن به جای اسناد و مدارک مودی، قراین و ضرایب مالیاتی است. اظهارنامه ارسالی توسط مودی مهم‎ترین ابزار تشخیص درآمد واحدهای تجاری و محاسبه مالیات توسط سازمان امور مالیاتی است. پس از دریافت اظهارنامه توسط واحد مالیاتی و در اجرای بند ۲ ماده ۹۷ قانون مالیات های مستقیم پرونده واحد تجاری توسط کارشناس ارشد مالیاتی یا کارشناس مالیاتی (ممیز مالیاتی) رسیدگی می‎شود.
مراحل رسیدگی به صورت مختصر به شرح زیر است:
در ابتدای امر ممیز مالیاتی طی برگه ای که به نام “برگ درخواست اسناد و مدارک” است از مودی درخواست می کند که تمام اسناد و مدارک خویش را جهت رسیدگی در اختیار وی قرار دهد. پس از ابلاغ “برگ درخواست اسناد و مدارک”، کارشناس ارشد مالیاتی مکلف است ظرف یک هفته تا پانزده روز پس از ابلاغ درخواست فوق به محل کار مودی مراجعه نموده و دفاتر و اسناد و مدارک را مورد رسیدگی قرار دهد.

 

در صورت مفقود شدن دفاتر قانونی چه اقدامی کنیم؟
بر اساس ماده ۱۳ آئین نامه تحریر دفاتر قانونی تبصره ۳ درمواردی که دفاتر موضوع این آیین نامه توسط مقامات قضایی یا سایر مراجع قانونی و یا به عللی خارج از اختیار مودی از دسترس مؤدی خارج شود و صاحب دفتر از تاریخ وقوع این امر حداکثر ظرف سی روز دفاتر جدید امضا، پلمب و عملیات آن مدت را در دفاتر جدید ثبت کند، تاخیر ثبت عملیات در این مدت به اعتبار دفاتر خللی وارد نخواهد کرد.

 

پارامترهای مهمی که اداره امور مالیاتی در زمان رسیدگی به دفاتر به آنها توجه می کند چیست؟
فهرست برخی از مهمترین پارامترهای کنترل حساب ها که مورد توجه سازمان امور مالیاتی قرار می گیرد:
۱- کنترل سند حقوق و دستمزد
۲- کنترل لیست های بیمه با اسناد ثبت شده و پرداختی های بیمه
۳- کنترل سامانه حقوق اداره دارایی با لیست سیستم و بیمه
۴- کنترل استهلاک دارایی و اموال و ثبت های تعدیلی آنها
۵- کنترل گردش مواد در پایان سال ویژه واحدهای تولیدی
۶- کنترل مربوط به مالیات و ثبت هزینه اجاره
۷- کنترل محاسبات نیروهای تسویه شده و عیدی پایان سال
۸- کنترل زونکن مغایرت بانکی و صورت مغایرت ها
۹- کنترل دقیق ثبت های حسابداری مالیات بر ارزش افزوده
۱۰- کنترل حساب ذخیره مالیات
۱۱- کنترل حساب سایر ذخایر مانند آب و برق و گاز در پایان سال
۱۲- کنترل مانده حساب بدهکاران و بستانکاران و اخذ تاییدیه
۱۳- کنترل و تطبیق گزارش های مربوط به صورت معاملات فصلی
۱۴- کنترل وضعیت معافیت ها اگر با اشخاص حقیقی سروکار دارید
۱۵- کنترل ثبت های مربوط به جاری شرکاء در هنگام ورود و خروج وجه نقد
۱۶- کنترل حساب سود انباشته و یا زیان سنواتی

 

جرائم مالیاتی چیست؟
ماده ۲۷۴ الحاقی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۳۱/ ۰۴/ ۱۳۹۴
موارد زیر جرم مالیاتی محسوب و مرتکب یا مرتکبان حسب مورد ، به مجازات های درجه شش محکوم می گردند:
– تنظیم دفاتر ، اسناد و مدارک خلاف واقع و استناد به آن
– اختفای فعالیت اقتصادی و کتمان درآمد حاصل از آن
– ممانعت از دسترسی ماموران مالیاتی به اطلاعات مالیاتی و اقتصادی خود یا اشخاص ثالث در اجرای ماده ۱۸۱ قانون مالیاتهای مستقیم و امتناع از انجام تکالیف قانونی مبنی بر ارسال اطلاعات مالی موضوع مواد ۱۶۹ و ۱۶۹ مکرر به سازمان امور مالیاتی کشور و وارد کردن زیان به دولت با این اقدام
– عدم انجام تکالیف قانونی مربوط به مالیاتهای مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده در رابطه با وصول یا کسر مالیات مودیان دیگر و ایصال آن به سازمان امور مالیاتی در مواعد قانونی تعیین شده
– تنظیم معاملات و قراردادهای خود به نام دیگران ، یا معاملات و قراردادهای مودیان دیگر به نام خود بر خلاف واقع
– خودداری از انجام تکالیف قانونی در خصوص تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی حاوی اطلاعات درآمدی و هزینه ای در سه سال متوالی
– استفاده از کارت بازرگانی اشخاص دیگر به منظور فرار مالیاتی

 

روشهای رسیدگی به مالیات اشخاص حقوقی چگونه است؟

رسیدگی ازطریق دفاتر: اگراشخاص حقوقی درموعد مقرر اقدام به ارائه اظهارنامه، ترازنامه، صورت سود و زیان، ارائه دفاتر قانونی روزنامه وکل اسناد و مدارک اعلام نمایند رسیدگی ازطریق دفاترصورت می گیرد.
رسیدگی ازطریق علی الراس: اگراشخاص حقوقی ازارائه اظهارنامه مالیاتی درموعد مقررخودداری نموده و هم چنین تکالیف خود را اقدام ننمایند رسیدگی مالیات آنهارا ازطریق علی الراس انجام می پذیرد.
رد دفاتر ازسوی هیئت بند ٣ ماده ٩٧ به علت عدم رعایت آیین نامه تحریر دفاتر: درصورت عدم رعایت آیین نامه تحریر دفاتر پرونده مالیاتی شرکت مورد رسیدگی به هیئت بند ٣ ماده ٩٧ قانون مالیات مستقیم ارجاع داده می شود.

 

سهام ‌مورد وثیقه مدیران چگونه از قید وثیقه آزاد خواهد شد؟

طبق ماده ۱۱۶ قانون تجارت، تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان هر دوره مالی شرکت به منزله مفاصا حساب مدیران برای همان دوره مالی می‌باشد و پس از‌تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان دوره مالی که طی آن مدت مدیریت مدیران منقضی یا به هر نحو دیگری از آنان سلب سمت شده است سهام ‌مورد وثیقه اینگونه مدیران خود به خود از قید وثیقه آزاد خواهد شد.

 

 

مقاله های مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *